Cereální potraviny

23. července 2009 v 11:09
Na našem trhu najdete výrobky cereální, vícezrnné, ale i celozrnné. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? A jak poznáme výrobky, které jsou opravdu zdravý prospěšné?

Slovo cereální totiž vyjadřuje pouze fakt, že je potravina vyrobena z obilí.
To samo o sobě nesvědčí nic o jejich prospěšnosti na naše zdraví. Důležité je, aby byly výrobky celozrnné. Takové jsou označené speciálním logem, které znamená, že 85 % mouky, která byla na výrobek použita, byla mouka celozrnná. Nenechte se zmást také barvou. Tmavé pečivo nutně nemusí být celozrnné. Často je pouze dobarvené karamelem.
Výhodou celozrnných cereálií je z výživového hlediska vyšší obsah cenných látek, které pocházejí z obalové vrstvy - otruby a ze zárodku neboli klíčku. Při klasickém zpracování zrna se totiž používá vymílací proces, při kterém se odstraní obalové vrstvy i klíček. Do výsledného produktu se pak dostává pouze jedna část zrna označovaná jako endosperm, který v zrnu představuje zásobárnu energie (pro růst zárodku nové rostlinky). Tímto postupem je však mouka ochuzena o řadu důležitých vitamínů, minerálů a jiných cenných živin obsažených v ostatních částech zrna. Rafinace také obvykle odstraní z potraviny většinu vlákniny. Při zpracovávání celozrnné mouky se naopak melou všechny části zrna. Potraviny v nerafinovaném stavu obsahují vyšší množství vlákniny, antioxidantů, vitamínů
a minerálů.
Celozrnné potraviny by měly být řazeny do jídelníčku pravidelně minimálně 3x denně v rámci různorodé vyvážené stravy, která je spolu se zdravým životním stylem základem pro udržení dobrého zdraví. Celozrnné snídaňové cereálie, které poznáte podle pečeti celozrnnosti, jsou tak ideálním začátkem každodenního jídelníčku.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama