Červenec 2009

Cereální potraviny

23. července 2009 v 11:09
Na našem trhu najdete výrobky cereální, vícezrnné, ale i celozrnné. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? A jak poznáme výrobky, které jsou opravdu zdravý prospěšné?

Slovo cereální totiž vyjadřuje pouze fakt, že je potravina vyrobena z obilí.
To samo o sobě nesvědčí nic o jejich prospěšnosti na naše zdraví. Důležité je, aby byly výrobky celozrnné. Takové jsou označené speciálním logem, které znamená, že 85 % mouky, která byla na výrobek použita, byla mouka celozrnná. Nenechte se zmást také barvou. Tmavé pečivo nutně nemusí být celozrnné. Často je pouze dobarvené karamelem.
Výhodou celozrnných cereálií je z výživového hlediska vyšší obsah cenných látek, které pocházejí z obalové vrstvy - otruby a ze zárodku neboli klíčku. Při klasickém zpracování zrna se totiž používá vymílací proces, při kterém se odstraní obalové vrstvy i klíček. Do výsledného produktu se pak dostává pouze jedna část zrna označovaná jako endosperm, který v zrnu představuje zásobárnu energie (pro růst zárodku nové rostlinky). Tímto postupem je však mouka ochuzena o řadu důležitých vitamínů, minerálů a jiných cenných živin obsažených v ostatních částech zrna. Rafinace také obvykle odstraní z potraviny většinu vlákniny. Při zpracovávání celozrnné mouky se naopak melou všechny části zrna. Potraviny v nerafinovaném stavu obsahují vyšší množství vlákniny, antioxidantů, vitamínů
a minerálů.
Celozrnné potraviny by měly být řazeny do jídelníčku pravidelně minimálně 3x denně v rámci různorodé vyvážené stravy, která je spolu se zdravým životním stylem základem pro udržení dobrého zdraví. Celozrnné snídaňové cereálie, které poznáte podle pečeti celozrnnosti, jsou tak ideálním začátkem každodenního jídelníčku.